انواع استراتژیهای بازاریابی
انواع مختلف استراتژی های بازاریابی در هر کسب و کار وجود دارد. ساختار استراتژی های بازاریابی شامل تجزیه و تحلیل نیازهای کسب و کار شما، مخاطبان هدف شما و مشخصات محصولات شما میشود.
دو نوع اصلی از استراتژی های بازاریابی عبارتند از:
- بازاریابی کسب و کار به کسب و کار (B2B)
- بازاریابی کسب و کار به مصرف کننده (B2C)
شایع ترین نوع بازاریابی، بازاریابی کسب و کار به مشتری است که در اینجا به استراتژی های این نوع بازاریابی میپردازیم.
بازاریابی پرداختی (تبلیغاتی)
این نوع بازاریابی شامل رویکردهای چندگانه در بازاریابی است. مانند تبلیغات سنتی به صورت تبلیغات تلوزیونی یا تبلیغات چاپی. همچنین یکی از شناخته ترین انواع بازاریابی از این نوع بازاریابی اینترنتی است که بازاریابی اینترنتی نیز انواع مختلفی دارد مثل (PPC) یعنی پرداخت به ازای هر
بازاریابی سببی (بازاریابی مبتنی بر علت)
بازاریابی سببی باعث ایجاد پیوند بین خدمات و محصولات یک شرکت با یک علت یا موضوع اجتماعی میشود. این نوع بازاریابی به بازاریابی مبتنی به علت نیز شناخته میشود.
بازاریابی رابطه
این نوع بازاریابی اساسا بر روی ساختار مشتری تمرکز دارد که شامل بهبود روابط موجود با مشتریان و بهبود وفاداری مشتری است.
بازایابی مخفی
این نوع استراتژی بازاریابی بر بازاریابی محصول تمرکز دارد، در حال که مشتریان از استراتژی های بازاریابی بی اطلاع هستند. به این نوع بازاریابی بازاریابی نهان نیز گفته میشود.
کلامی یا شفاهی
این نوع بازاریابی کاملا بر این اساس است که شما چه احساسی به مرد منتقل میکنید. بازاریابی کلامی یا شفاهی به طور سنتی مهم ترین نوع استراتژی بازاریابی است. در دنیای کسب و کار شنیدن بسیار مهم است. زمانی که شما به مشتریان خدمات با کیفیت ارائه میدهید، احتمال اینکه آن ها شما را تبلیغ کنند بسیار مهم است.
بازاریابی اینترنتی
از دیگر استراتژی های بازاریابی بازاریابی اینترنتی است. بازاریابی اینترنتی به عنوان بازاریابی ابری نیز شناخته میشود که معمولا در اینترنت اتفاق میافتد. در این نوع بازاریابی تمام آیتم های بازاریابی در اینترنت به اشتراک گذاشته میشوند و از طریق روش های مختلف بر روی سیستم عامل های مختلف تبلیغ میشوند.
بازاریابی معاملاتی
بخش فروش در یک کسب و کار، چالش برانگیزترین کار است. حتی برای بزرگترین خرده فروشان نیز فروش همیشه دشوار است، به ویژه هنگامی که حجم بالایی از اهداف وجود دارد. با این حال با استراتژی های جدید بازاریابی، فروش آنقدرها هم سخت نیست. در بازاریابی معاملاتی، خرده فروشان مشتریان را با دادن کوپن های خرید، تخفیف و جایزه تشویق به خرید میکنند. این کار باعث افزایش شانس فروش و ایجاد انگیزه در مخاطبان هدف برای خرید محصولات تبلیغاتی میشود.
بازاریابی تنوع
در این نوع بازاریابی، مخاطبان هدف خود را با سفارشی سازی و ادغام استراتژی های بازریابی مختلف جذب میکند. این نوع بازاریابی جنبه های مختلف مانند فرهنگ، عقاید، نگرش ها، دیدگاه ها و دیگر نیازهای خاص را پوشش میدهد.
سخن پایانی
استراتژی های بازاریابی ترویج، تبلیغات و فروش محصولات و خدمات را بسیار ساده تر ساخته است. این استراتژی ها همچنین مخاطبان را هدف قرار می دهد و باعث ایجاد اطمینان از پیشرفت مناسب در کسب و کار خواهد شد. پس مدیران و رهبران هر کسب و کار باید برای پیشبرد اهداف خود و پیشرفت در کسب و کار انواع مختلف استراتژی های بازاریابی را بیاموزند .
انواع استراتژیهای بازاریابی – قسمت دوم
استراتژیهای بازاریابی توسط کسب و کارها برای تبلیغ محصولات و خدمات استفاده میشوند. بیایید تعریف استراتژی بازاریابی را بررسی کنیم.
تعریف استراتژی بازاریابی
استراتژی بازاریابی توسط شرکتهای مختلف برای جلب توجه مصرفکنندگان استفاده میشود. همچنین برای آگاهسازی مشتریان درباره ویژگیها، مشخصات و مزایای محصولات شرکت مورد استفاده قرار میگیرد. این استراتژی اساسا متمرکز بر تشویق مشتریان هدف برای خرید محصولات و خدمات خاص است. استراتژیهای بازاریابی میتوانند کاملا نوآورانه باشند و یا آنهایی که قبلا توسط کسب و کارهای دیگر استفاده شدهاند مورد استفاده مجدد قرار گیرند.
داشتن استراتژی بازاریابی اثربخش کمک میکند تا از رقبای خود پیشی بگیرید.
انواع مختلفی از استراتژیهای بازاریابی وجود دارند. شما باید موضوعات مورد نیاز کسب و کار خود را انتخاب کنید. قبل از انتخاب استراتژی بازاریابی مناسب برای کسب و کار خود، نکات زیر را در نظر بگیرید.
۱- جمعیت و بازار هدف را تعیین کنید
تعیین جمعیت هدف یک گام ضروری در انتخاب استراتژی بازاریابی است. این امر اطلاعات جمعیتی مناسب را ارائه میدهد که به انتخاب مناسبترین برنامه بازاریابی برای کسب و کار شما کمک میکند.
۲- مخاطبان خود را آزمایش کنید
ایجاد یک فرآیند فرضی خرید برای تست مخاطبان، موثر خواهد بود. هنگامی که رفتار خرید مخاطبان را در نظر میگیرید، میتوانید استراتژی بازاریابی مناسبتری را انتخاب کنید.
۳- استراتژیهای بازاریابی را در نظر بگیرید
وقتی اطلاعات جمعیت شناسی را بدست آوردید؛ دانش، نگرش و رفتار مشتریان را نیز بررسی کنید. اگر اطلاعاتتان کامل شود میتوانید استراتژی بازاریابی مناسبتری را انتخاب نمایید.
۴- استراتژیها را ارزیابی کنید
هنگامی که استراتژیهای بازاریابی را در نظر گرفته و آنهایی را که قابل استفاده هستند پیدا کردید، آنها را بررسی نموده، اعمال کنید و سپس طریقه عملکرد آنها را مورد ارزیابی قرار دهید. این فرآیند باید برای اهداف آزمایشی انجام گیرد و از استراتژی مناسب و سازنده استفاده شود.
انواع استراتژیهای بازاریابی
انواع مختلفی از استراتژیهای بازاریابی وجود دارد. گردآوری یک استراتژی بازاریابی شامل تجزیه و تحلیل نیازهای کسب و کار، مخاطبان هدف و مشخصات محصولات شما است.
دو نوع اصلی از استراتژی بازاریابی عبارتند از:
۱- بازاریابی کسب و کار به کسب و کار یا B2B
۲- بازاریابی کسب و کار به مصرفکننده یا B2C
شایعترین نوع بازاریابی، بازاریابی کسب و کار به مصرفکننده است.
در ادامه انواع مختلف استراتژیهای بازاریابی که در دسترس هستند را معرفی کردهایم.
۱- تبلیغات پولی
این امر شامل رویکردهای متعددی برای بازاریابی از جمله روشهای سنتی مانند رسانههای چاپی میباشد. همچنین یکی از شناختهشدهترین روشهای بازاریابی، بازاریابی اینترنتی است. این شامل روشهای مختلف مانند PPC (تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک) و تبلیغات پولی گوگل ادز (Google Ads) میباشد.
۲- بازاریابی موضوعی
بازاریابی موضوعی، خدمات و محصولات شرکت را به یک مسئله اجتماعی مرتبط میکند. این به عنوان بازاریابی ارتباطی نیز شناخته شده است.
۳- بازاریابی ارتباطی
این نوع بازاریابی اساسا بر روی مشتریمداری متمرکز است. بهبود روابط موجود با مشتریان و بهبود وفاداری مشتری از اصلیترین اهداف این نوع بازاریابی میباشد.
۴- بازاریابی پنهانی
این نوع استراتژی بر بازاریابی محصولات در حالی که مشتریان از استراتژی بازاریابی بیاطلاع هستند، تمرکز دارد. همچنین به عنوان بازاریابی در خفا نیز شناخته میشود.
۵- بازاریابی کلامی یا دهان به دهان
این نوع بازاریابی کاملا بر این مبنا است که شما چه احساسی را به مردم میدهید. بازاریابی دهان به دهان به طور سنتی مهمترین نوع استراتژی بازاریابی میباشد. هنگامی که شما خدمات با کیفیت را به مشتریان ارائه دهید، احتمال دارد آنها نزد دوستان و آشنایان خود از کسب و کار شما تعریف کنند.
۶- بازاریابی اینترنتی
این نوع بازاریابی که به عنوان بازاریابی ابری نیز شناخته میشود، معمولا در اینترنت اتفاق میافتد. تمام موارد بازاریابی در اینترنت به اشتراک گذاشته شده و از طریق روشهای مختلف تبلیغ میشوند.
۷- بازاریابی معاملهای
فروش، چالشبرانگیزترین قسمت بازاریابی است. حتی برای بزرگترین خردهفروشان، فروش همیشه دشوار است، به ویژه هنگامی که اهدافی با حجم بالا وجود دارد. با این حال با استفاده از استراتژیهای بازاریابی جدید، فروش چندان سخت نخواهد بود. در بازاریابی معاملهای، خردهفروشان با کوپنهای خرید، تخفیف و شرکت در رویدادهای بزرگ مشتریان را تشویق میکنند تا محصولاتشان را خریداری نمایند. این باعث افزایش شانس فروش و ایجاد انگیزه در مخاطبان هدف برای خرید محصولات تبلیغشده میشود.
۸- بازاریابی گوناگون
این روش، با سفارشی کردن و ادغام استراتژیهای بازاریابی مختلف و جذب مخاطبان گوناگون سر و کار دارد و جنبههای مختلف مانند فرهنگ، عقاید، نگرشها، دیدگاهها و دیگر نیازهای خاص مشتریان یا مخاطبان را پوشش میدهد.
۹- داستانسرایی
داستانسرایی یک راه احساسی برای دستیابی به مخاطب است. شما میتوانید داستانهای شخصی، داستانهای برند یا داستانی از یکی از مشتریان خود پس از کسب اجازه از آنها تولید کنید. یک روند دیگر وجود دارد که یک داستان را دقیقاً در شش کلمه بیان میکند. در اینجا نویسنده برای خلق یک داستان کوتاه و معنیدار به مهارتهای نوشتاری بالایی نیاز دارد. این نوع استراتژی بازاریابی به شما کمک میکند تا اعتماد و وفاداری مشتریان خود را جلب کنید.
۱۰- برنامه ارجاع
این نوع استراتژی بازاریابی باعث میشود از مشتریان فعلی خود، برای جذب مشتریان جدید استفاده کنید. اگر مشتریان شما از دوستان خود بخواهند محصول یا خدماتتان را بخرند، مشوق یا مزایایی را به آنها میپردازید. مردم معمولاً بازاریابی دهان به دهان را انجام میدهند تا از مزایای آن بهرهمند شوند. مبلغی که به آنها پرداخت میکنید در مقابل بازدهی که دریافت خواهید کرد بسیار ناچیز است. قبل از دادن مزایا، راهی برای پیگیری ارجاعات انجامشده توسط مشتریان خود پیدا کنید.
۱۱- رویدادهای شبکهسازی
بله، بازاریابی اینترنتی مخاطبان شما را جذب خواهد کرد؛ اما تکنیکهای بازاریابی دیگری نیز وجود دارند که نمیتوانید از پشت صفحه کامپیوتر انجام دهید. برای این کار، باید در دنیای واقعی قدم بردارید و رویدادهای شبکهسازی را سازماندهی کنید تا مخاطبان بالقوهای را به دست آورید که ممکن است از خدمات شما لذت ببرند. به عنوان مثال، اگر در حال ارائه یک دوره آنلاین هستید، میتوانید غرفهای راهاندازی کنید که افراد بتوانند با شما تماس بگیرند و اطلاعات کافی را در مورد دوره خود با آنها به اشتراک بگذارید و با ارائه تخفیفهای اضافی آنها را به شرکت در دوره تشویق نمایید.
۱۲- بازاریابی محتوا
مردم از شرکت در مسابقات لذت میبرند. شما میتوانید از پلتفرمهای آنلاین مانند فیسبوک، اینستاگرام، یوتیوب یا سایر پلتفرمهای آنلاین برای اجرای مسابقات استفاده کنید. برگزاری مسابقه بهترین راه برای هدایت ترافیک به وبسایت شما و بهینهسازی نرخ تبدیل است. میتوانید دستگاههای دیجیتال یا بلیط سفر را به عنوان جایزه اهدا نمایید.
جمعبندی
برای جمعبندی میتوانیم بگوییم که استراتژیهای بازاریابی، محصولات و خدمات را تبلیغ میکنند. آنها همچنین برای هدف قرار دادن مخاطبان و حصول اطمینان از پیشرفت مناسب کسب و کار تدوین میشوند.
:: برچسبها:
بازاریابی ,
استراتژی ,
استراتژی بازاریابی ,
:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0